صندلی

صندلی کورالو یا مرجان جلوه‌ درخشان و شگرف برادران کامپانا

صندلی کورالو یا مرجان جلوه‌ درخشان و شگرف برادران کامپانا

جسورانه‌ترین، ساختارشکنانه‌ترین و ظریف‌ترین طرحِ برادرانِ کامپانا در سال 2004، با صندلی کورالو – به معنی مرجان- به نمایش در می‌آید. طرحی به شدت تجسمی، خیال‌پردازانه و چشمگیر که به سرعت، نظرِ موزه‌ی هنر مدرنِ نیویورک را به خود جلب می‌کند و به گنجینه‌ی دایمی شاهکارهای طراحی این موزه و نیز موزه‌ی هنرهای زیبای مونترال کانادا می‌پیوندد.

صندلی
کورالو، با جلوه‌ی درخشان و شگرف خود و به لطفِ هنر دستی، دو سال بعد به اهتمامِ شرکت اِدرا در میلان به تولید می‌رسد و به نمادواره‌ای از طراحی ساختارشکنِ معاصر و امضای هویت‌سازِ برادرانِ کامپانا تعالی می‌یابد. ساختمانِ فرمی آزادانه و رنگِ نارنجی صندلی کورالو، برداشتی است از ساختار طبیعی و رنگ مرجان‌های دریایی؛ آفریده‌هایی که الهام‌بخشِ شکل‌گیری این صندلی شدند. قطعات و بریده‌های کوتاهی از سیمِ فولادی، با دست خم شده‌اند و هر یک به روی دیگری جوش داده شده‌اند؛ دقیقاً همانندِ فرایندِ جوانه‌زنی و شاخه‌شاخه شدنی که سببِ رویشِ مرجان در زیر آب می‌شود.

صندلی

پوششی از رنگ اپوکسی، ضمن محافظت از ساختمانِ فولادی صندلی، هر چشمی را با رنگ خیره‌کننده‌ی خود، اغوا می‌کند. نتیجه‌ی کار، یک نشیمنِ مجسمه‌وارِ گویا و پرمعناست که به نیکی برای بهره‌برداری در محیط داخلی یا در فضای باز مناسب است.
سیم یا مفتول فلزی، به یقین، ماده‌ی جدیدی در طراحی مبلمان نیست.
صندلی

چارلز ایمز و هَری بِرتوتا ، قابلیتِ این ماده را برای تولیدِ انبوه، در صندلی‌های کلاسیکِ خود در سال‌های آغازین دهه‌ی 1950 کشف کردند؛ و رویکرد عقلانیِ «فرم پیرو کارکرد»ِ آنها برای کاربردهای ساختاری از مفتول فلزی تا به امروز در طرح‌های معاصران ادامه دارد. صندلی کورالو خود را از این رویکرد سنتی متمایز می‌کند و با یک دغدغه‌ی بسیار امروزی طراحی هم‌پیمان می‌شود: جذبه‌ی احساسی و روان‌شناختی. برادرانِ کامپانا از ساختمانِ هندسیِ راست-خطی -که مناسبِ تولیدِ انبوه است- به نفعِ یک ساختمانِ گوریده، درهم‌پیچیده و آزادانه از خطوط احساس‌برانگیز پرهیز می‌کنند.

  طراحی مبل راحتی اَلِساندرا از خاویِر ماریسکال

این خطوطِ مبتنی بر حواس- و نه بر پایه‌ی عقلانیت مدرن- کمبودها و نقصان‌های افسونگرانه‌ی آفریده‌ی دستِ صنعتگر را به یک فضیلت تبدیل می‌کنند و حاصل، آن می‌شود که هیچ یک از دو صندلی کورالو کاملاً همانند نیستند؛ بلکه هر یک بر پایه‌ی الگوی حسی رویش خود، به شکلی اصیل و طبیعی جوانه می‌زنند و شکوفا می‌شوند.

صندلی

صندلی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Corallo Chair, Designed by Fernando & Humberto Campana, Manufactured by Edra, Italy, 2006.
Corallo Double Bed, Designed by Fernando & Humberto Campana, Manufactured by Edra, 2013.

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023