طراحی مبلمان اداری

مجموعه‌ سیستم ذخیره‌سازی موبایل (طراحی مبلمان اداری)

مجموعه‌ سیستم ذخیره‌سازی موبایل (طراحی مبلمان اداری)

مجموعه‌ی سیستمِ ذخیره‌سازی «موبایل»- به معنی سیار و متحرک- که در سال 1994 از سوی شرکت ایتالیایی کارتِل و با همکاری اُلیور لُو به تولید رسید، اعتبار ویژه‌ای را برای آنتونیو سیتِریو به ارمغان آورد. سیتِریو در همان سال، برای طراحی این سیستم، جایزه‌ی معتبرِ «پرگارِ طلایی» انجمن طراحی صنعتی ایتالیا را -که نخستین و و شناخته‌شده‌ترین جایزه در این زمینه است- از آنِ خود کرد. موبایل در کوتاه سخن، سیستمی از محفظه‌های نگهداری است که همزمان کیفیاتِ چابکی، پویایی و کاربردگری را در محیطِ زندگی و کار، در قالبِ مجموعه‌ای مقاوم و ماندگار افزایش می‌دهد. موبایل، به لطفِ طراحیِ سرزنده و نیروبخشِ خود و افسونِ رنگ‌های چشم‌نواز، در هر اتاقی در خانه یا اداره، به نیکی می‌گُنجد و کارکردهای گوناگونی را پاسخ می‌گوید.

طراحی مبلمان اداری

سطوح و کشوهای این مجموعه، در سه جلوه یا پرداخت عرضه شده‌اند: نیمه‌شفاف، مات و براق که در این میان، جلوه‌ی نیمه‌شفاف از دو پرداختِ دیگر، چشمگیرتر و نوآورانه‌تر می‌نماید. مجموعه‌ی موبایل، طیفی گسترده از محفظه‌های نگهداری را در رنگ‌های گوناگون، از یک محفظه‌ی دوکشو گرفته تا یک محفظه‌ی شش‌کشو، با دستگیره‌هایی ظریف دربر‌می‌گیرد. قرارگیری این یونیت‌ها بر روی چرخ، قابلیت تحرک و حمل و نقلِ آنها را دوچندان می‌کند و به گزینه‌ای شایسته برای بهره‌گیری در فضاهای گوناگون، از اتاق خواب، نشیمن، دستشویی و حمام گرفته تا اتاقِ مطالعه و محیط اداری و بایگانی تبدیل می‌کند. گفتنی است که ساختارِ این مجموعه از فولاد با پوششِ براقِ کروم و محفظه‌ها و طبقه‌های آن، از پلاستیک ترموست با ویژگی‌های ضدخش و ضدضربه ساخته شده است. در پی ارایه‌ی این مجموعه از سوی سیتِریو، شمارِی از طراحان، این سبک طراحی را در سال‌های بعد، در زمینه‌ی طراحی سیستم‌های قفسه‌بندی و محفظه‌های نگهداری توسعه بخشیدند و طراحی مبلمانِ اداری را به سوی بینشی صنعتی‌تر و نظام‌یافته‌تر سوق دادند.

  طراحی مبلمان مگیس مرسوم به 'چمدان'

طراحی مبلمان اداری

طراحی مبلمان اداری

طراحی مبلمان اداری

طراحی مبلمان اداری

طراحی مبلمان اداری

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Mobil Storage System, Designed by Antonio Citterio & Oliver Löw, Manufactured by Kartell, Italy, 1994.

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023