مردم‌ نگاری به کمک دیزاین می‌آید!

مردم‌ نگاری یا قوم‌نگاری یک فرآیند و پروسه نظام‌مند است. که در طول آن ایده های ارزشمندبواسطه مشاهدۀ روابط علت و معلولی میان انسان و نیاز های او، می توانند ظهور کنند. بهینه‌ترین دیدگاه‌ها، از تحلیل منطقی داده‌هایی بدست می‌آیند که به روشی نظام‌مند گردآوری شده باشند .
در فرآیند پژوهش، یک قوم‌نگار آموزش دیده، تصاویر، فیلم‌های ویدئویی، شنیداری و سایر داده‌های مستند را گردآوری می‌کند. این تصاویر و عکس‌ها ممکن است در نگاه نخست پرداخت نشده و کم ارزش به نظر آیند. در حالی که، زیبایی قوم‌نگاری در این است که آنچه شخص مشاهده می‌کند بدون هیچ جلوه بصری، صحنه‌سازی و برنامه‌ریزی مطابق رفتار کاربر، از نظر عینی متقاعد کننده، واقعی و معنادار است .
قوم‌نگاری به شما کمک می‌کند تا در فرآیند دیزاین:

1- معانی را کشف کنید.
«مردم به معنا در زندگی خود نیاز دارند.»
قوم نگاری دیدگاه عمیقی را نسبت به این که افراد چه استنباطی از دنیای خود دارند، ارایه می‌دهد. با بررسی آثار مصنوع و محصولاتی که نشانگر روش زندگی مردم در جوامع مختلف است، در می‌یابیم که آنها چه چیزهایی را ارزش می‌نهند و گرامی می‌دارند. در نتیجه محصولات و خدماتی در فیلد دیزاین قرار می‌گیرند که تجربیات معنادار بیشتری را برای آنها تداعی می‌کند.

2- هنجارها و معیارهای اجتماعی را درک کنید.
«مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی، در شکل‌گیری دیزاین نقش موثری ایفا می‌کنند.»
قوم‌نگاری روش‌هایی را برای دیزاینر نمایان ‌می‌کند که در آن هنجارها و معیار های فرهنگی-ادراکی افراد را تعریف شده است. به عنوان مثال، برخی جوامع و فرهنگ‌ها تاکید بر روی آشکار بودن اندام و فرم‌های بدن انشان را دارند و در پی روشهایی در پوشش هستند تا این مولفه را برجسته تر نمایند، در صورتیکه برخی دیگر سعی در پوشاندن اندام و فرم‌های بدن را دارند، و یا معانی و کاربردهای رنگ پوشش در فرهنگ‌ها و جوامع از محلی به محل دیگر متفاوت، هنجار و یا نا هنجار به شمار می‌آیند.
با بررسی اینکه مردم چگونه احساسات خود را از طریق انتخاب محصولات و یا حتی بواسطه روش کاربرد و استفاده از محصولات بیان می‌کنند، می‌توانیم درک کنیم که آنها چگونه خود را در یک گروه یا جامعه قرار می دهند. به عنوان مثال، بکارگیری سبک و یا نحوه چیدمان در تزیین المان‌ها و دکوراسیون فضای منزل هر فرد می‌تواند نشانگر اعتقادات فرهنگی او باشد.
به همان نسبت که اعتقادات و نُرم‌های فرهنگی و اجتماعی افراد یک جامعه می‌تواند در تعیین مولفه‌های دیزاین در محصولات موثر باشد، محصولات و نام تجاری یک شرکت نیز می‌تواند انعکاس دهنده گروه فرهنگی مشتریان خود باشد .

  ارگانیک دیزاین و مبلمان

3- ارتباطات قدرتمند بسازید.
«اشیاء نیاز به فهمیدن دارند.»
قوم نگاری به ما کمک می کند دریابیم که چگونه ارتباط موثرتری با مخاطبان و گروه هدف به زبان و شیوه­ای که آنها درک می‌کنند، برقرار کنیم .
به عنوان مثال، یک وسیله ارتباطاتی که از دیدگاه دیزاین ضعیف است، می‌تواند در کاربر احساس سردرگمی و اضطراب ایجاد نماید. با مشاهده چگونگی پردازش داده‌ها از طرف کاربر، در‌می‌یابیم که با بهره‌گیری از کدام المان‌ها در دیزاین، واکنش‌های مطلوب‌تری خلق نماییم و یا بررسی نماییم که آیا افراد اطلاعات را به طور کامل از یاد می‌برند یا خیر؟ در نتیجه با دقت در چگونگی فهم علایم و مولفه‌های ارتباطی از سوی کاربر می‌توانیم در ایجاد راههای ارتباطی موثرتر و انتخاب پیام‌هایی که روی آنها مطالعه شده، تمرکز نموده و پیام مورد نیاز و قابل فهمی را برای کاربران، با وضوح بیشتری به آنها منتقل و ارتباط میان کاربر و محصول را مستحکم‌تر سازیم.

4- جهانی باشید.
«قوم‌نگاری به ما کمک می‌کند که بازاری جهانی برای ایده‌های خود خلق نماییم.»
قوم‌نگاری به ما کمک می کند تا دریابیم که چگونه محصولات، فن‌آوری‌ها و ارتباطات در سراسر جهان، در جریان هستند. مولفه های موثر در ساختن برند، دیزاین تجربه محور و عوامل تاثیر گذار تبلیغاتی در زمان خرید، در کمپانی‌های موفق همگی یک داستان را در سراسر جهان، بازگو می‌نمایند.
اگر چگونگی عملکرد تجربه را برای محصولات و خدمات مشابه در قسمتهای مختلف دنیا مقایسه کنید‌، در یک دیدگاه کلی عوامل مشخص و متمایز کننده‌ای را از لحاظ قوم‌شناسی مشاهده می‌کنیم که می‌توانند محصولات هر منطقه را از دیگر مناطق تفکیک نمایند. دیزاینر‌های موفق، امروزه با بررسی سلیقه‌های محلی، گاهی خصوصیاتی در دیزاین را به دست می‌آورند که به نوعی به صورت یکسان عمل کرده و در نتیجه می توانند تجربیات تجاری جدید را به گونه‌ای ایجاد نمایند که از دیدگاه جهانی و همزمان با آن از دیدگاه محلی سازگار هستند.

  مبلمان قرن هجدهم (دو)

5- حقایق را ببینید.
«آنچه که مردم می گویند، بطور قطع چیزی نیست که انجام می‌دهند .»
قوم‌نگاری تفاوت‌های آنچه که مردم می‌خواهند انجام دهند و آنچه در حقیقت انجام می دهند را به وضوح مشخص می‌نماید . به عنوان مثال مردم می‌گویند که به شیوه‌ای سالم غذا می‌خورند، در حالی که در عمل انتخاب‌های غذایی‌شان از سلامت چندانی برخوردار نیست! با مشاهده کارهایی که افراد انجام می‌دهند (نه آنچه که به زبان می‌آورند)، داده‌های بیشتری درباره انتخاب‌هایشان و این که چطور اعمال و رفتار خود را فیلتر می کنند، بدست می‌آوریم. در نتیجه ما می‌توانیم شرایط یا پیام‌هایی ایجاد نماییم که با عواطف و اهداف حقیقی افراد ارتباط داشته باشند .

6- موانع را بشناسید.
«قوم‌نگاری، درباره این که نقاط مشکل کجاست، سرنخ‌هایی به ما می‌دهد.»
به طور واضح قوم‌نگاری، گره‌ها و مواردی در ایجاد مسایل افراد را می‌شناسد و ما را به سوی راه حل هدایت می‌کند. مطالعه موردی: یک راه حل آشکار برای بهبود بخشیدن به سفرهای هر روزه به حومه شهر در وسیله نقلیه برای افرادی که تمایل به نوشیدن مداوم چای یا قهوه دارند، یک وسیله نگه دارنده فنجان است.
اما یک قوم‌نگار مجرب پا از راه‌حل‌های آشکار و تکراری فراتر نهاده و با بهره‌گیری از روشی بهتر برای حل مسله بواسطه داده‌های بدست آورده از رفتار انسان، در پروسه دیزاین پیشنهاد می‌دهد؛ در این مطالعه موردی قرار دادن پایه نگهدارنده فنجان در مرکز و بین صندلی‌های وسیله نقلیه، نسبت به جای آن در مرکز جلو داشبورد، که تمرکز حواس را در دید جلو از بر هم می‌زند، پیشنهاد بهتری است. به این شکل دسترسی کاربران به آن راحت تر بوده و استفاده از وسیله نقلیه ایمن تر است. با دیدن این تفاوت های جزیی می‌توان محصولاتی بدست آورد که موجب سهولت زندگی انسان‌ها شود.

درود، به وب‌نوشت من خوش آمدید. دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی(دیزاین) صنعتی از دانشکده هنر و معماری تهران مرکزی هستم و در زمینه طراحی محصول و متمرکز بر فرنیچر دیزاین فعالیت می‌کنم. داده‌های رایانامه، شماره تماس و پیوندهای دیگر در اینجاست. همچنین انتشار و بازنشر محتواها و تصاویر آزاد است و از اینکه در انتهای نوشتاری که باز نشر می‌کنید به منابع اشاره شده از شما سپاسگزارم.

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023