پانل های دیواری

پانل های دیواری رییس ‌جمهور در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان میلان

پانل های دیواری نیگرو

یکی از طرح‌های تازه‌ی نیگرو، که هم از نگاهِ بصری چشمگیر است و هم از دیدگاهِ فنی، نوآوری مهمی به شمار می‌رود، مجموعه‌ای از پانل‌های دیواری به نام «رییس‌جمهور» است. این مجموعه، نخستین بار در سال 2014، در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان میلان به نمایش درآمد و توجهِ بسیاری برانگیخت.

پانل های دیواری

نیگرو، این مجموعه‌ی نوآورانه را به عنوان بخشی از یک پروژه‌ی وسیعِ طراحی محصولات آکوستیک برای شرکت ایتالیایی «کایمی بِرِوِتی» طراحی کرده است. شرکتِ کایمی با این پروژه‌ی فناورانه که «اسنوساند» نام دارد، می‌کوشد تا راهکارهایی سریع و آسان برای اصلاحِ وضعیتِ شنیداری فضاهای داخلی ارائه دهد. ضرورتِ زندگی و کار در فضاهای آرام و کم‌‌سروصدا، از طریقِ کاهشِ پژواکِ آزاردهنده‌ی صدا، در نهایت به مجموعه‌‌ای پیچیده‌ از محصولات کایمی منتهی شده که می‌تواند طیفی از نیازها را چه در فضاهای خانگی و چه در محیط‌های حرفه‌ای برآورده کند.

پانل های دیواری

مجموعه‌ی پرزیدنتِ نیگرو، از جمله‌ی این فراورده‌هاست که این نیاز فنی و کاربردی را به شکلی زیبایی‌شناسانه و احساس‌برانگیز پاسخ می‌گوید. این مجموعه به عنوانِ نمونه‌ای دیگر از طرح‌های پازل‌گونه‌ی نیگرو، طیفی گوناگون از گزینه‌های پیکربندی را از دیدگاهِ فرم و رنگ در اختیارِ طراح/کاربر قرار می‌دهد تا وی، بنا به نیاز و سلیقه‌ی شخصی خود، دیوارهای محیطِ زندگی خود را بیاراید. در حقیقت، با مجموعه‌ی پانل‌های دیواری پرزیدنت، این کاربر است که دیوار را چونان بومی سرشار از رنگ، موندریان‌وار به ارتعاش درمی‌آورد و در عینِ حال، از ارتعاشِ صداهای مزاحم می‌کاهد.

فیلیپ نیگرو خود درباره‌ی این پروژه می‌گوید: «صدا، همانند نور، باید کنترل شود و با دقت طراحی شود؛ وگرنه آزاردهنده می‌شود. حتا گاهی صدایی که زیبا به گوش می‌رسد، می‌تواند تحتِ تأثیرِ محیط پیرامون به صدایی آزارنده و مزاحم بدل شود و در نتیجه، کیفیتِ زندگی در یک اتاق را کاهش دهد. مجموعه‌ی پرزیدنت در پی آمیزشِ و ادغامِ یک شیء فناوارنه با یک شیء معمارانه طراحی شد؛ طراحی آن، آزادی بیانِ وسیعی به معمار می‌بخشد.

  مبلمان چوبی بزرگ، فراخ و گسترده با پالت‌های چوبی بازیافتی

پانل های دیواری

پرزیدنت از پروفیل‌های چوب طبیعی همراه با پانل‌های کشویی جاذبِ صدا تشکیل شده است. این پانل‌های رنگین، مدولار و چندمنظوره هستند و می‌توانند هم‌پوشانی داشته و با حرکت درون ریل‌های چوبی، آرایش‌هایی متنوع و خیره‌‌کننده بیافرینند. طیفِ وسیعِ ابعاد و جلوه‌های ظاهری، مجموعه‌ی پرزیدنت را با هر فضایی سازگار و هماهنگ می‌کند.» گفتنی است که فناوری نوآورانه‌ی اسنوساندِ کایمی بِرِوِتی، در نمایشگاهِ لوازمِ الکترونیکی مصرفی سال 2014، در لاس وگاس ایالات متحده به رسمیت شناخته شد و «جایزه‌ی طراحی و مهندسیِ نوآوری» را از آنِ خود کرد.

همچنین باید اضافه کرد که این حرکتِ مبتنی بر طراحی شنیداری، پیش‌تر با فضاسازی و چیدمان‌های تجربی دو طراحِ انگلیسی، باربِر و آزگِربای برای شرکت سونی در نمایشگاهِ مبلمان میلان 2010 شکل گرفته بود.

پانل های دیواری

پانل های دیواری

پانل های دیواری

پانل های دیواری

نمایشگاه بین‌المللی مبلمان

نمایشگاه بین‌المللی مبلمان

پانل های دیواری

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
President Wall Panels (Part of Snowsound® Technology Project), Designed by Philippe Nigro, Manufactured by Caimi Brevetti, Italy, 2014.

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023