طراحی صندلی

طراحی صندلی فاوِلا درهم شکستنِ قراردادهای طراحی

طراحی صندلی فاوِلا درهم شکستنِ قراردادهای طراحی; به راستی یک اثرِ ضدِ طراحی

یکی از نخستین آثار شاخص برادران کامپِنا، صندلی فاوِلا – در زبان پرتغالی به معنی خیابان پرجمعیت- است که در سال 1991 با الهام از خانه‌های نواحی فقیرنشین ساو پاولو شکل می‌گیرد.

طراحی صندلی

اُومبِرتو و فرناندو، با چسباندن انبوهی از بریده‌های اضافی چوب درخت کاج که از ساخت و سازِ خانه‌های این منطقه بر جای مانده‌اند، پیکره‌ی یک صندلی تمام‌چوب را تجسم می‌بخشند. این صندلی در زمان خود، یک نوآوری شگرف به نظر می‌رسد و بعدها از سوی برخی دیگر از طراحان مورد اقتباس قرار می‌گیرد.

برادرانِ کامپِنا با صندلی فاوِلا، اهمیتِ جادوی بازیافتِ ضایعات را به شکلی نمادین مطرح می‌کنند و گرایش طراحی سبز را جان می‌بخشند. دو برادر بر پایه‌ی ایده‌ی فاوِلا، خانه‌ی آرمانی خود را که تماماً از بریده‌ها و نوارهای چوبی شکل گرفته، در سال 2004 در نمایشگاه کُلن آلمان به نمایش می‌گذارند.

همچنین گفتنی است که در پی توسعه‌ی این طرح، تخت‌خوابِ دونفره‌ی فاوِلا در سال 2013 از سوی شرکت اِدرا تولید می‌شود. این تخت‌خواب با فرمِ بداهه‌پردازانه و ساختارشکنانه‌ی خود، نمادی روشن از بدوی‌گری و طبیعت‌گرایی افراطی است و با درهم شکستنِ قراردادهای طراحی اروپایی، به راستی یک اثرِ ضدِ طراحی به شمار می‌رود.

طراحی صندلی

طراحی صندلی

طراحی صندلی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Favela Chair, Designed by Fernando & Humberto Campana, Campana Design Studio, São Paulo, Brazil, 1991.
Favela Double Bed, Designed by Fernando & Humberto Campana, Manufactured by Edra, Italy, 2013.

  مبلمان قرن هجدهم (نخست)

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023