مبلمان راحتی

مبلمان راحتی فاسیت از پیشگامان طراحی فرانسه

مبلمان راحتی فاسیت از پیشگامان طراحی فرانسه

پیشگامان طراحی فرانسه، برادرانِ بُورُولِک (رونان و اِروان) با طراحی مجموعه‌ی مبلمانِ راحتی فاسیت در سال 2005، اوجِ نبوغ و نوآوری خویش را در پرداختِ هندسی یک فرم یکپارچه به نمایش می‌گذارند و به جایگاهی ممتاز در عرصه‌ی طراحی معاصر دست می‌یابند. این طرح به لطفِ فناوری شرکت فرانسوی لاین‌روزت به تولید می‌رسد و به شدت مورد توجه منتقدان طراحی قرار می‌گیرد.

فاسیت، در زبان‌های انگلیسی و فرانسه، به هر یک از سطوح یا وجوهِ هندسیِ یک قطعه جواهر همچون الماس و یا هر شیئی همانند آن گفته می‌شود و در این طرح، بیانگرِ سطوحِ هندسی متعددی است که بُورُولِک‌ها در طراحی پیکره‌ی مبلمان، با گوشه‌چشمی به هنر اُریگامی (هنر تاکردن کاغذ) پدید آورده‌اند. این سطوحِ هندسی ظریف همراه با تکرارِ آهنگینِ خطوطِ راه‌راه، همزمان با گسترشِ فضایی، یک کلِ یکپارچه را تجسم می‌بخشند.

مبلمان راحتی

مجموعه‌ی فاسیت با بهره‌گیری از یک ماشینِ دوختِ پیشرفته با برنامه‌ریزی دیجیتال، ساخته شده است. برادران بُورُولِک رویه‌ی لحاف‌مانند و بی‌نهایت پیچیده‌ی این مبلمان را با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردِ این ماشین طراحی کردند. دقتِ این فرایند، ایجاد خطوطِ تا و آفرینشِ سطوحِ چندوجهی را همانند یک الماس برش‌خورده امکان‌پذیر می‌کند. ساختار داخلی فاسیت از چوب، اِی.بی.اِس و فوم تشکیل شده که رویه‌ی لحاف‌مانند تمامِ وجوه آن را در بر می‌گیرد.

این مجموعه‌ی همگون، از یک صندلی راحتی، یک نشیمن دونفره، یک نشیمن سه‌نفره، دو جلومبلیِ یک‌نفره و دونفره برای استراحت پاها و یک فرش با نقشِ انتزاعی مدرن تشکیل شده است. صندلی راحتی فاسیت همراه با جلومبلی آن، حتا به تنهایی می‌تواند به عنوان یک عنصرِ چشمگیر و برانگیزنده در فضا نقش‌آفرینی کند. شایانِ گفتن است که رونان و اِروان، در پی موفقیتِ این طرح، یک سال بعد، در سال 2006، یک صندلی دسته‌دار و یک صندلی بدون دسته بر پایه‌ی همین فرمِ هندسی چندوجهی، به مجموعه‌ی فاسیت افزودند که توسط لاین‌روزت به تولید رسید. ساختارِ داخلی این دو صندلی، یک اسکلتِ فولادی با پوششی از ابر است که رویه‌ای از پارچه یا چرم آن را می‌پوشاند.

  مجموعه‌ مبلمان راحتی 'کوئیلت'

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Facett Furniture Collection, Designed by Ronan & Erwan Bouroullec, Manufactured by Ligne Roset, France, 2005.

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023