مجموعه‌ مبلمان

مجموعه‌ مبلمان راحتی ‘کوئیلت’

مجموعه‌ مبلمان راحتی ‘کوئیلت’

یکی دیگر از شاهکارهای طراحی که نام برادرانِ بُورُولِک را یدک می‌کشد و هم در عرصه‌ی زیبایی‌شناختی و هم در زمینه‌ی کارایی و راحتی، نمونه‌ای یگانه است، مجموعه‌ی مبلمان راحتی «کوئیلت» نام دارد. این مجموعه که مرکب از یک صندلی راحتی، یک نشیمن سه‌نفره و یک نشیمن بی‌پشتی (اتومان) است، در سال 2009 از سوی شرکت انگلیسی «استبلیشد و پسران» عرضه شده است.

کوئیلت، در زبان انگلیسی به معنی لحافِ نازک است و در این طرح به پوشش نرمِ لحا‌ف‌گونه‌ای اشاره دارد که روی مبلمان را به زیبایی می‌پوشاند. این رویه با الگوی هندسی لانه‌زنبوری، از یک پارچه‌ی کششی با فناوری بالا ساخته شده که قطعاتی جداگانه از ابر درون خانه‌های شش‌گوش آن را می‌پوشاند و آنگاه بدون رویه‌کوبی، بر روی یک پوسته‌ی فایبرگلاس به ظرافت جای می‌گیرد.

مجموعه‌ مبلمان راحتی

در این طرح نیز، ظرافتِ هنر دستی با فناوری پیشرفته‌ی صنعتی یگانه شده است. طرحِ شبکه‌مانند این لحافِ به اصطلاح چهل‌تکه، افزون بر آنکه یک جلوه‌ی هندسی طبیعت‌گرایانه را به نمایش می‌گذارد، ماهیتی تزیینی دارد و نوعی احساس راحتی و امنیت به این صندلی کاربردی می‌بخشد.

کوئیلت، در واقع، یک ساختارشکنی در طراحی نشیمن راحتی ساختارمند به شمار می‌رود و یک گزینه‌ی بصری چشمگیر و نمایشی به دوستداران مبلمان راحتی ارائه می‌دهد. گفتنی است که این سبک از طراحی، تا حدودی به سبک طراحی زنانه‌گرای طراح اسپانیایی، پاتریشیا اُرکیولا شباهت دارد که می‌کوشد هنرهای دستی زنانه را به شکلی در طراحی مبلمان مدرن احیا کند و به یک آمیزه‌ی ممتاز از سنّت و مدرنیته دست یابد.

مجموعه‌ مبلمان

مجموعه‌ مبلمان راحتی

مجموعه‌ مبلمان

مجموعه‌ مبلمان راحتی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Quilt Furniture Collection, Designed by Ronan & Erwan Bouroullec, Manufactured by Established & Sons, Britain, 2009.

  مبلمان قرن هجدهم (دو)

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023