طراحی سیستم‌های قفسه ‌بندی

طراحی سیستم‌های قفسه ‌بندی برادرانِ بُورُولِک

طراحی سیستم‌های قفسه ‌بندی برادرانِ بُورُولِک

طراحی سیستم‌های قفسه‌بندی با دو کارکردِ ویژه‌ی ذخیره‌سازی-بایگانی و تزیینی-نمایشی، همواره یکی از موضوعات و چالش‌های مورد علاقه‌ی طراحان صنعتی بوده است. به بیان دیگر، طراحی سیستمِ قفسه‌بندی، جایی است که مرزِ باریک میان طراحی مبلمان و طراحی محصول کم‌رنگ می‌شود و کارکردِ عملی با کارکرد زیبایی‌شناختی به شکلی خلاقانه در هم می‌آمیزد.

در سال‌های اخیر، طراحی قفسه‌بندی‌هایی که بنا به ذوق و سلیقه و نیازهای کاربر طراحی می‌شوند و به اهتمام خود او برپا می‌شوند، بسیار موردِ توجه طراحان قرار گرفته است. در حقیقت، اطلاقِ واژه‌ی سیستم بر این محصولات نیز از همین روست. در حقیقت، طراح، مجموعه‌ای ساده و محدود از عناصر پایه می‌آفریند و بقیه‌ی کار را که گستره‌ای نامحدود از گزینه‌های پیکربندی است، به کاربر/طراح واگذار می‌کند. افزون بر آنکه، این سیستم‌ها از نگاهِ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه هستند؛ همواره قابلِ تغییر، تنوع و توسعه هستند، به راحتی و با کم‌ترین امکانات برپا شده و به سرعت پیاده‌سازی می‌شوند. نمونه‌ی بارز و موفق چنین رویکردی را می‌توان در طرحِ سیستم «خود-قفسه»‌ی برادرانِ بُورُولِک به روشنی دید.

قفسه ‌بندی

رونان و اِروان، این مجموعه‌ی ساده و درخشنده را با رویکردی صنعتی در سال 2004 برای شرکت ویترا طراحی کردند. این مجموعه تنها از دو عنصر تشکیل شده است: سطوح پایه‌ها با ضخامت 6 سانتی‌متر که از پلاستیک اِی.بی.اِس در دو رنگ سفید و مشکی ساخته شده و با تعبیه‌ی شبکه‌ای از شیارهای باریک، فضایی را برای قرارگیری دیواره‌های قفسه فراهم می‌کند.

دیواره‌ها نیز، قطعاتی چهارگوش به ضخامت 7 میلی‌متر از پلی‌کربنات در رنگ‌های متفاوت هستند. این پازلِ درخشان با همین دو عنصر پایه، همانند یک بازی فکری کودکانه، کاربر را به چالشی شورانگیز برای جلوه‌گری محیط زیستِ خویش فرامی‌خواند؛ بازی‌ای که می‌تواند اعضای یک خانواده را ساعت‌ها و حتا روزها سرگرم نماید و حتا به هیجان و درخشندگی فضاهای اداری نیز کمک کند.

  مبلمان طراح فرانسوی فیلیپ نيگرو, موسوم به تقاطع 2009

طراحی سیستم‌های قفسه ‌بندی

طراحی سیستم‌های قفسه ‌بندی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Self Shelf, Designed by Ronan & Erwan Bouroullec, Manufactured by Vitra, Switzerland, 2004.

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023