مبلمان طراح

مبلمان طراح فرانسوی فیلیپ نيگرو, موسوم به تقاطع 2009

مبلمان طراح فرانسوی فیلیپ نيگرو, موسوم به تقاطع 2009
يكي از شاخص‌ترين آثار مبلمان فیلیپ نيگرو، طراح فرانسوی، كه به راستي يكي از نمادهاي برتر طراحي معاصر به شمار مي‌رود، مجموعه‌ كاناپه‌هاي متداخل و پازل‌گونه‌ي موسوم به تقاطع است. قطعات اين مجموعه كه احجامي با فرم‌ها، رنگ‌ها و رنگ‌مايه‌هاي گوناگون هستند، به شكل‌هاي مختلفي در هم فرو رفته و تركيب‌هاي متنوعي از دكوراسيون محيطي مي‌آفرينند.

مبلمان طراح

اين مجموعه در سال 2009، از سوي شركت معتبر فرانسوي لاين‌روزت با عنوان تلاقي در نمايشگاه مبلمان ايم شهر كلن معرفي شد و در كوتاه‌زمان، در كتاب‌هاي مرجع تاريخ طراحي مورد نقد و تجليل قرار گرفت. نيگرو در اين طرح، مجموعه‌اي از يونيت‌هاي مستقل، با حجم، فرم، رنگ، رنگ‌مايه (تناليته)، چگالي ابر و رويه‌ي متفاوت آفريده و استفاده‌گر را به يك بازي خلاقانه براي آفرينش تركيبِ فضايي مورد نظر خويش فراخوانده است؛

تركيب‌هايي نامتقارن كه افزون بر نيازهاي زيبايي‌شناختي استفاده‌گر، نيازهاي عملكردي و ارگونومي او را نيز به شايستگي پاسخ مي‌گويند. نکته‌ی خلاقانه‌ی دیگر اینکه نیگرو، در بخشی از این مجموعه، فصلِ مشترکِ میان دو قطعه‌ی مبلمان را نیز به عنوانِ یک حجمِ هندسی جداگانه ارائه کرده و با رنگی آمیخته از دو رنگِ دو قطعه‌ی اصلی، بدان شخصیت و هویتی مستقل بخشیده است.

این بازیگوشی با احجامِ هندسی و تداخل آنها با یکدیگر که در دیگر آثار نیگرو نیز به چشم می‌خورد، به روشنی بیانگرِ تجسمِ خلاقِ این طراح فرانسوی است. اين طرح در سال 2009، موفق به دريافت جايزه‌ي «بهترينِ بهترين‌ها»ي طراحي محصول از مسابقه‌ي نقطه‌ي قرمز آلمان – كه از معتبرترين رقابت‌هاي طراحي جهاني است – و نيز مسابقه‌ي طراحي و جوانان شد.

  صندلی اداری آنتونیو سیتِریو

مبلمان طراح

مبلمان طراح

مبلمان طراح

مبلمان طراح

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Confluences, Designed by Philippe Nigro, Manufactured by Ligne Roset, France, 2009.

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023