مبل یا نشیمن راحتی

مبل یا نشیمن راحتی کیاس از آثار گرسیک 2001

مبل یا نشیمن راحتی کیاس از آثار گرسیک
از آثار برجسته‌ی گرسیک برای کلاسیکُن، می‌توان به مبل یا نشیمنِ راحتی کِیاس اشاره کرد. کِیاس در زبان انگلیسی، به معنی آشفتگی، بی‌نظمی و هرج و مرج است و در این طرح، گویای آشوبی است که گرسیک در ساختارِ فرمِی این صندلی به پا کرده است. در این طرح نیز، گرسیک، الگوی متداولِ نشستن را مخدوش کرده است؛

حتا مشخص نیست که این صندلی برای یک یا دو نفر طراحی شده است. گرسیک، به عمد از این ترفندِ فرمی برای ارائه‌ی گونه‌ی تازه‌ای از نشیمن بهره برده و یک حجمِ بصری قدرتمند در فضا آفریده است. کِیاس به ویژه در رنگ پیش‌فرض آن که یک نارنجی درخشان است، بیش از آنکه فرمِ یک صندلی را تداعی کند، به یک مجسمه‌ی حجمی مدرن می‌ماند. گرسیک، درباره‌ی این تجربه‌ی خود می‌گوید: «هنگامی که کلاسیکُن در سال 1999 به من پیشنهاد همکاری با یک کارگاهِ خانوادگی رویه‌کوبی مبلمان در شمالِ میلان را داد، من در یک واکنش نسبتاً مستبدانه و خودمحورانه، تصمیم گرفتم تا یک صندلی رویه‌کوبی‌شده‌ی ناراحت طراحی کنم.

مبل یا نشیمن راحتی

آنچه که در آغاز بدبینانه به نظر می‌رسید، معنایی عمیق‌تر برای من داشت. من می‌خواستم که قراردادهای نشیمنِ رسمی و درست را در هم بشکنم. این صندلی، از تحمیلِ هرگونه وضعیتِ بدنی خاص بر فرد نشسته جلوگیری می‌کند. در عوض، ما را به انجامِ هرآنچه می‌خواهیم و به هر شکل انجام می‌دهیم، فرامی‌خواند. حجمِ صندلی در نمای نیمرخ، بی‌نهایت باریک است، اما ارتفاعِ سرشار پیشانی و پشتی آن، همه‌ی راحتی و امنیتِ مورد نیاز برای نشیمن را فراهم می‌کند، حتا می‌تواند دو نفر را در کنار یکدیگر به صمیمیت بنشاند.» کِیاس، سرانجام در سال 2001، از سوی کلاسیکُن به بازار عرضه شد.

  اصول و روش‌های چیدمان مبل نه نفره راحتی; استیل و نیمه استیل

مبل یا نشیمن راحتی

مبل

نشیمن راحتی

مبل یا نشیمن راحتی

مبل یا نشیمن راحتی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Chaos Chair, Designed by Konstantin Grcic, Manufactured by ClassiCon, Germany, 200

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023