طراحی صندلی مشهور وِرمِلا; رشته نخی سرخ رنگ
در پی رویکردِ بهرهگیری نوآورانه از مواد روزمره، برادران کامپِنا صندلی مشهور وِرمِلا را در سال 1993 در کارگاه شخصی خود طراحی کردند. آنها دربارهی شکلگیری این صندلی میگویند: «این ایده هنگامی پدید آمد که ما دستهی بزرگی طناب از یک دکّهی خیابانی خریدیم و آن را به کارگاه آوردیم.
هنگامی که آن را بر روی یک میز قرار دادیم، مشاهده کردیم که در برابرِ چشمانمان ساختارشکنی میکند. در آن لحظه، ما هر دو به هم نگاه کردیم و تقریباً همزمان اظهار کردیم: این همان صندلیای است که ما میخواهیم بسازیم. این نمایندهی برزیل در جنب و جوشِ زیبا و آشوب ساختارگریزانهاش خواهد بود.
برای تجسمِ این ساختارشکنی در این صندلی، ما با موشکافی به مطالعهی ساختمانِ تودهی طناب پرداختیم. سرانجام این صندلی با بهکارگیری بیش از 400 متر رشتهی نخی سرخرنگ، که بر روی یک ساختار فلزی، گره پشتِ گره و با دست بافته میشد، شکل گرفت.»
ورمِلا بر خلاف فاوِلا که تا حدودی بدوی و خشن به نظر میرسید، سرشار از ظرافت و زنانگی بود و بستر تازهای از زیباییشناسی را پیشِ روی کامپِنا گشود. با تجسمِ وِرمِلا، فرناندو و اُومبِرتو دریافتند که با تمرکز بر مواد، میتوانند از رویکردِ صرفاً نمادین و مفهومی پیشین فاصله بگیرند و با رویکردی تولیدی-تجاریتر، توجهِ برندهای طراحی جهانی را برانگیزند.
در پی این طرحِ بازیگوشانه، آن دو چند سال بعد، صندلی راحتی دیگری را با یک ساختارِ هندسی مکعبی به همین شیوهی گرهبافی طراحی کردند که از سوی شرکت اِدرا به تولید رسید.
پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Vermelha Chair & Armchair, Designed by Fernando & Humberto Campana, Manufactured & Launched by Edra, Italy, 1998.