لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی خانه و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

لوازم دکوراتیو و تزیینی خانه و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

هر خانه ای چیدمان منحصربه فرد خودش را دارد، بعضی چیدمان راحت و مدرن و برخی چیدمان کلاسیک و رسمی را می پسندند اما صرف نظر از اینکه چیدمان خانه شما در کدام دسته قرار می گیرد خانه به دکور و تزئینات نیاز دارد و انوعی از لوازم تزئینی وجود دارد که مناسب تمام سلیقه ها و خانه هاست. اکسسوری ها و لوازم دکوراتیو همچون پری های کوچکی در گوشه گوشه خانه به کمک شما می آیند تا فضای زندگیتان را زیبا سازند. از جمله محاسن این لوازم این است که فرقی نمی کند بودجه شما چقدر باشد، با هر مقدار پولی که در دست دارید می توانید با خرید چند وسیله کوچک خانه خودتان را زیباتر کنید. وقتی سخن از لوازم دکوراتیو می شود سوال های زیادی است که ذهن شنونده را به خود مشغول می سازد، در این مقاله به تک تک این سوال ها پاسخ خواهیم داد.
آیا لازم است در گوشه ای از آن از لوازم دکوراتیو هم استفاده کنم؟ اگر جواب مثبت است مدل، جنس، اندازه آن چگونه باید باشد؟ پارچه وسایل دکوری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ چه مدل لوازمی به چه مدل چیدمانی می آید؟ ترندهای لوازم دکوری چیست؟ همه این سوال ها، سوال‌هاییست که دقیقا هنگامی که چیدمان وسایل خانه را تمام می کنید و مهره های اصلی را سر جایش می گذارید ذهن شما را اشغال می کند. قبل از پاسخ به این سوالات باید اول تعریف دقیقی از لوازم دکوری داشته باشم.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی

منظور از لوازم دکوراتیو چیست:
به تکه های کوچکی از وسایل خانه که به راحتی جایگزین و حمل می شوند و عملکرد خاصی جز زیبایی ندارند لوازم دکوراتیو و اکسسوری گفته می شود. از جمله اکسسوری ها و لوازم دکوراتیو می توان به رومیزی، کوسن، مجسمه، گلدان، پرده، لوستر و قاب عکس اشاره کرد. این موارد که معمولا به کمک دکوراسیون داخلی خانه می آیند دسته های مختلفی مانند پارچه، گیاه و نقاشی ها را هم شامل می شوند. لوازم دکوراتیو لوازمی کوچک و قابل حمل هستند که معرف سلیقه صاحب خانه هستند. به کمک این لوازم می توان محیطی دلپذیر و دوست داشتنی در خانه ایجاد کرد.
با گذر زمان شکل و طرح و انتظارات از لوازم دکوراتیو تغییرات زیادی داشته است اما اصول اولیه ای وجود دارد که هرگز نمی توان آن را از لیست ویژگی های لوازم دکوری خط زد. چندین رکن اصلی در لوازم دکوری وجود دارد که شناخت و استفاده به هر خانه ای رنگ و بویی از زیبایی و جذابیت می بخشد.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

چند توصیه درباره دکور و تزئینات خانه

کیفیت را فدای کمیت نکنید.
طبق نظر متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از یک نقاشی گران قیمت یا یک عدد ظرف خاص و با کیفیت چیدمان خانه شما را بسیار زیباتر و منحصربه فردتر از زمانی نشان می دهد که چندین ظرف و وسیله بی کیفیت در گوشه و کنار خانه قرار داده اید. پس صرف نظر از اینکه چه نوع وسیله دکوری خریداری می کنید توصیه شماره یک متخصصان به شما این است خرید اجناس بی کیفیت ممنوع!

سایز مناسب

در کنار توجه به کیفیت و زیبایی لوازم دکوراتیو یک اصل را همیشه در نظر داشته باشید، نسبت و تناسب! آویختن یک تابلوی نقاشی سی سانتی متر در سی سانتی متر بر روی دیواری خالی و بلند و بزرگ همانقدر بی معنی است که به زور جای دادن مبلمان ۱۲ نفره در اتاق ۶ متری! قدم دوم در انتخاب لوازم دکوری توجه به اندازه کلی اتاق و اسباب و اثاثیه داخل اتاق است. اگر خانه کوچکی دارید از خریدن لوازم دکوری حجیم صرف نظر کنید. برای خانه های بزرگ هم استفاده از لوازم دکوری بزرگ به گرم تر شدن فضای خانه کمک خواهد کرد.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

استفاده از رنگ ها و بافت های مختلف

حقه رنگ و بافت در تکمیل دکوراسیون خانه به کمک شما خواهد آمد. منظور از این حقه این است که اگر وسایل خانه شما طرح دار و شلوغ به نظر می رسند با استفاده از فرش، کوسن و ملحفه های تک رنگ و ساده می توانید چیدمان خانه تان را چشم نواز و کمی متعادل تر کنید. اگر هم هنگام خرید وسایل خانه طرفدار وسایل تک رنگ و ساده بوده اید از انتخاب لوازم دکوری با بافت ها و طرح های مختلف نترسید، آنها می توانند مکمل چیدمان خانه شما باشند و به خانه روح و گرما ببخشند.

انواع لوازم دکور و تزئینات خانه

گلدان ها

انتخاب گلدان به عنوان دکور و تزئینات خانه یکی از انتخاب های بی دردسر و در عین حال مناسب است، انتخابی که در عین سادگی فضایی رمانتیک به گوشه گوشه خانه شما می بخشد. قرار دادن گل طبیعی در گلدان که دیگر نور علی نور است، اضافه کردن گل طبیعی به چیدمان خانه مثل اضافه کردن نوایی عاشقانه به مراسم خوردن صبحانه،‌ همچون مهمانی غافل گیری برای روزمرگی هاست. در انتخاب گل داخل گلدان، چه طبیعی و چه مصنوعی می توان از پالت رنگی چیدمان خانه کمک گرفت. برای مثال گل های زرد به دیوار و کاناپه گلبهی می آید و یا گل های قرمز برای چیدمانی که رنگ سبز بر آن قالب است انتخاب خوبی است.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

آینه ها

آینه ها علاوه بر زیباتر کرده فضا به ایجاد خطای دید و بزرگ تر نشان دادن آن هم کمک می کنند. از ویژگی های مهم آینه ها می توان به تنظیم نور اشاره کرد. اگر به سقف خانه آینه به چسبانید نور خانه چندین برابر خواهد شد. اگر در گوشه های تاریک خانه آینه کوچک نصب کنید نور را به آن گوشه هدیه خواهید داد. در آخر هم وجود آینه در خانه باعث می شود شما بتوانید خود و اعضا خانواده را در همه حالات ببینید.
آینه یکی دیگر از وسایل دکور و تزئینات خانه است که به تمامی چیدمان ها می آید. بسته به مدل خانه و چیدمان آینه ها را می توان گوشه اتاق نشیمن، بالای مبل، روی یکی از دیوار های پذیرایی، بالای شومینه و… نصب کرد. اگر فضای خانه زیادی شلوغ است با استفاده از یک آینه ساده می توان به آن سادگی بخشید و اگر فضا خلوت است با کمک قاب های دور آینه در رنگ های مختلف می توان هم زمان شکوه، زیبایی و رنگ را به چیدمان خانه اضافه کرد.

  مبلمان طراح فرانسوی فیلیپ نيگرو, موسوم به تقاطع 2009

لوازم دکوراتیو و تزیینی

آثار هنری

دیوارهای خانه همچون بومی سفید و خالی هستند که منتظر هنرنمایی ما نشسته اند. چیدمان خانه هر قدر هم که ساده همه دیوارها نباید خالی بمانند. استفاده از آثار هنری به تاریخ پارینه سنگی بر می گردد آن زمان که انسان های نخستین روی دیوار غارها نقاشی می کشیدند گرچه شاید آن زمان دلیل دیگری جز تزئین غار داشته اند. چیزی که در استفاده از آثار هنری جالب است این است که اغلب آن ها منحصر به فرد هستند و این به این معنی است که استفاده از آن ها خانه و چیدمان شما را منحصربفرد می سازد.
آثار هنری در جنس ها و بافت های بسیار متنوعی ساخته و پرداخته می شوند. دست ساز های رزینی، مجسمه های سنگی، فلزی، چوبی، ‌آثاری ساخته شده از جنس پلی استر، طرح های کشیده شده روی پارچه ها همه و همه در دسته آثار هنری برای دکور تزئینات خانه قرار می گیرند.
یکی از محبوب ترین شکل هنر نقاشی است. برای پوشاندن دیوارهای خالی استفاده از مجموع آثار هنری و نقاشی ها ایده خلاقانه ای به نظر می رسد. آثار هنری از یک مجموعه، تصاویری که تم رنگی هماهنگی داشته باشند و یا حتی تکرار یک عکس یا اثر هنری دیوار خانه را بسیار جذاب خواهد کرد. رنگ قاب ها هم گزینه دیگری است که در طراحی و انتخاب مجموعه به کمک شما خواهد آمد.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

طرح گورخری

این مدل از گذشته های بسیار دور جای خود را در دل تزئینات خانه باز کرده است، اما چنان سفت و سخت بر جای خود نشسته که همچنان از انتخاب های موردعلاقه طراحان دکوراسیون داخلی است. طرح گورخری به دلیل ساختار نامتقارنش شمایلی هیجان انگیز به چیدمان خانه می بخشد. از این طرح می توان در یک تکه از کاغذ دیواری خانه، کوسن، رومیزی و غیره استفاده کرد. فرقی نمی کند که چیدمان خانه شما کلاسیک، رسمی، مجلل، کژوال، مدرن یا حتی مینیمال باشد این طرح به عنوان طرح دکور و تزئینات به همه مدل چیدمان می آید.

کاسه ها

کاسه ها هم می توانند بخشی از دکور و تزئینات خانه باشند. استفاده از طرح ها و سایزهای مختلف کاسه بر روی میزهای موجود در خانه یکی از انتخاب های عاقلانه و مناسب در چیدمان داخلی است. کاسه ها می توانند در سایزهای مختلف و جنس های مختلف باشند. کاسه های شیشه ای، سرامیکی، سنگی، چوبی و غیره در بازار به راحتی قابل خریداری هستند. بر روی هر میز می توان بسته به سایز میز یک یا چند کاسه قرار داد. داخل کاسه ها را نیز می توان با گل طبیعی، مطنوعی، سنگ، مروارید و یا حتی خوراکی های خوشمزه پر کرد.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی

شاخه ها

آوردن گوشه کوچکی از طبیعت به کنج دنج خانه می تواند روح طبیعت را در خانه به جریان بیاندازد. استفاده از شاخه درختان در چیدمان خانه نماد خلاقیت صاحب خانه است. ویژگی مهم شاخه ها این است که می توان در هر ابعادی از زیبایی آنها بهره گرفت، شاخه ای کوچک برای تزئین مجموعه کاسه های روی میز یا شاخه ای بزرگ برا نصب روی دیوار خانه چیدمان خانه را چندین برابر زیبا می سازد. می توان از رنگ طبیعی خود شاخه در چیدمان استفاده کرد یا رنگ سفیدی زد و ظاهری متفاوت و مدرن به آن بخشید.

شمع ها

درست است که از دیرباز استفاده از شمع برای روشنایی، داشتن وعده غذایی رمانتیک یا حتی جشن تولد بوده است، اما این دلیل نمی شود که تا رسیدن روز موعود شمع ها را در کابینت آشپزخانه تان انبار کنید. می توان شمع هایی با اندازه و رنگ متفاوت را بر روی میز غذاخوری یا کنسول کنار در ورودی قرار داد. چیدمان نامتقارن شمع ها یا استفاده از آنها در سایزهای مختلف ظاهری مدرن به خانه شما می بخشد. نیاز نیست شمع های دکوری را روشن کنید آنها همانگونه که هستند به خانه شما زیبایی خواهند بخشید.

جعبه ها

جعبه های دکوراتیو آنقدر جذاب هستند که نمی توان از لوازم و اکسسوری دکوراتیو سخن گفت و از آنها حرفی به میان نیاورد. این جعبه ها علاوه بر زیبایی می توانند محلی امن برای قرار دادن ساعت و جواهرات یا عینک آفتابی گران قیمت شما باشند. یکی از محل های مناسب برای قرار دادن جعبه کنسول کنار در ورودی است. طرح، اندازه و رنگ این جعبه ها آنقدر متنوع است که بعید می دانم کسی به دنبال آن ها برود و طرح دل بخواهش را پیدا نکند.
لوازم دکوراتیو و تزیینی

اکسسوری های سفید

استفاده از هرچیز سفیدی میان لوازم دکوری خانه، چیدمان را گرم و روشن می سازد. چند اکسسوری سفید روبروی یک دیوار تک رنگ بگذارید و کنتراست رنگی زیبایی ایجاد کنید. برای مثال چند مجسمه سفید را جلوی دیوار آبی قرار دهید یا چند گلدان سرامیکی سفید درون بوفه چوبیتان بگذارید. راه دیگر برای استفاده از اکسسوری های سفید این است که یک گروه از لوازم دکوری سفید مانند شمع،‌گلدان و کاسه را در یک نقطه از خانه بگذارید تا آن قسمت به نقطه کانونی خانه شما بدل شود و توجه بیننده را به خود جلب کند. برای داشتن ظاهری مجلل هم می توانید سفید را با رنگ طلایی و نقره ای ترکیب کنید.

استفاده از سینی در دکوراسیون

به طور سنتی از سینی ها برای جا به جا کردن غذا و وسایل مربوط به آن استفاده می شود. برای چند لحظه کاربرد سنتی سینی را فراموش کنید و به آن به عنوان حصار و سطحی صاف برای قرار دادن مجموعه گلدان و کاسه ظرف تزئینی بنگرید. یک مجموعه که در کنار هارمونی، وسایل تزئینی مختلف را یک جا جمع کرده است. سینی ها سایز و جنس متنوعی دارند یکی از گزینه های خوب برای چیدمان رسمی استفاده از سینه آینه ای یا فلزی است. در چیدمان مدرن هم میتوان از سینی های چوبی یا سفید بهره برد.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

مجسمه ها

به کمک مجسمه هایی از جنس و شکل مختلف، چیدمان خانه خود را هیجان انگیز کنید. مجسمه ها بهنرین لوازم دکوری برای چیدمان خانه بر اساس سلیقه صاحب خانه هستند. در بازار مجسمه هایی با اشکال و طرح های مختلف وجود دارد که می تواند نظر طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جذب کند. مجسمه می تواند نماد سرگرمی، حیوان، انسان یا وسیله مورد علاقه شما باشد.

  صندلی آنِمونی نمادی از زیبای ‌شناسی دوران معاصر

ملحفه ها

از ملحفه ها می توان به عنوان یک وسیله دکوری کاربردی و مدرن استفاده کرد. از ویژگی های مثبت ملحفه ها داشتن رنگ بندی بسیار متنوع است. می توان یک رنگ مضاد با دکوراسیون انتخاب کرد و ملحفه ای در سایز کوچک را تا کرد و روی صندلی، میز، تخت و حتی سبد کنار مبل انداخت. به نوع خاصی از ملحفه که روی مبل می اندازند شال مبل می گویند. شال مبل یکی از ترندهای دکوراسیون چند سال اخیر است. این شال ها در بازار با جنس نخی و کاموایی قابل خرید هستند.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی

دریم کچر ها

در باور مردمان آمریکای شمالی نمادی وجود دارد که اگر آن را به بالای تخت آویزان کنید دیگر خواب های بد و کابوس ها به سراغ شما نخواهند آمد. نام این نماد «دریم کچر» است. این نماد البته که نه به دلیل دور کردن خواب های بد که به شخصه از این کاربردش مطئن نیستم، بلکه به دلیل ساختار زیبایش راه خود را در دل دکوراسیون داخلی هم باز کرده است. امروزه دریم کچرها در سایزها و رنگ ها مختلف قابل خریداری هستند. استفاده از آنها تنها محدود به اتاق خواب نیست و بر دیوار اتاق نشیمن هم آویخته می شوند.

فرش ها

فرش ها جزء آن دسته از وسایلی هستند که می توانند هم یک وسیله مهم خانه به حساب آیند و هم به عنوان یک وسیله برای زیباتر کردن دکوراسسیون خانه از آن ها استفاده کرد. البته که هنگامی که به قصد خرید برای فرش اصلی وسط خانه می روید فاکتورهای بسیار زیادی را باید در نظر بگیرید اما از همه فرش ها برای پوشاندن سطوح اصلی خانه استفاده نمی شود. به عنوان مثال آویختن فرش های ظریف و گران قیمت دستباف به دیوار طرفداران خاص به خود را دارد یا با استفاده از یک قالیچه کوچک و یک تک صندلی می توان گوشه دنجی برای مطالعه و استراحت درست کرد که کاملا از فضای خانه دور باشد.
نکته جالب توجه درباره فرش ها این است که آن ها را با بی نهایت طرح و رنج متفاوت قیمت می توان خریداری کرد. فرش های دستباف به عنوان مثال به خود تاریخچه ای از هنر فرهنگ به همراه می آورند. فرش های زیبای قشقایی،‌ کاشان، تبریز، افشار و غیره هرکدام کولباری از تاریخ، هنر و فرهنگ را به خانه ما به همراه می آورند.

کلکسیون شخصی

کلکسیون شخصی از آن دسته لوازم دکوری است که شاید وجود آن برای دیگران مفهوم خاصی نداشته باشد اما محل زندگی شما را به آنچه خانه می نامیدش بدل می کند. این کلکسیون هرچه که باشد از ظرف و ظروف گرفته تا تمبر یا کبریت می تواند جایگاه مخصوصی در خانه داشته باشد. داشتن کلکسیون شخصی از سن نوجوانی با ما بوده است با این تفاوت که در آن زمان پوسترهای خواننده و بلزیگر محبوبمان را به دیوار می آویختیم و امروز چیزهای هیجان انگیز دیگری را در دل دکوراسیون داخلی خانه جا می دهیم.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی

گیاهان

استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی خانه از آن رو حائز اهمیت است که نهمظاهری زیبا به خانه می بخشد و هم حس خوبی به صاحب خانه خواهد بخشید. نکته مثبت دیگر در مورد استفاده از گل و گیاه این است که گیاهان نه تنها کربن دی اکسید موجود در هوا را به اکسیژن تبدیل می کنند، بلکه مواد سمی موجود در خانه را هم به خود جذب می کنند و هوای خانه را پالایش خواهند کرد.
از بهترین گیاهان برای نگهداری در خانه می توان به پیچک انگلیسی،‌بامبو، انواع کاکتوس و سانسوریا اشاره کرد. طبق تحقیقات گیاهان علاوه بر تصفیه هوای خانه می توانند در کاهش استرس هم نقش موثری داشته باشند. گلدان ها را می توان بر اساس چیدمان خانه انتخاب کرد برایمثال سرخس ها به چیدمان های مجلل، کاکتوس ها به چیدمای مینیمال و گیاهانی با گل های پر رنگ به چیدمان های مدرن می آیند.

لوستر و آباژور ها

وجود یک لامپ ساده ۲۲۰ ولتی در خانه به زیباتر دیده شدن لوازم خانه کمک می کند. به طور کلی نور در چیدمان نقش بسیار مهمی دارد. استفاده هوشمندانه از نور می تواند چیدمان ساده خانه شما را هیجان انگیز و چشم نواز کند. خوشبختانه امروزه گزینه های زیادی در کنار لامپ ساده وجود دارند، از لامپ های ادیسونی و ال ای دی گرفته تا لوستر های چنیدین میلیون تومانی. استفاده از انواع لوستر در اتاق ها به عنوان یک مکمل در چیدمان خانه شما به شما در تکمیل چیدمان کمک می کند. نباید از سقف ها غافل بود. رنگ طلایی در لوستر رنگ محبوب چیدمان های مجلل است. رنگ های سیاه و سفید تک رنگ به چیدمان های مینیمال می آید و لوسترهای رنگارنگ انتخاب خوبی برای چیدمان های مدرن است.

از سقف خانه که بگذریم، آباژورها نوعی دیگر روشنایی هستند که در چیدمان داخلی خانه کاربرد زیادی دارند. آباژورهای پایه بلند با پایه های فلزی یا چوبی را می توان در گوشه ای از خانه جای داد. آباژورهایی با پایه های کوتاه سرامیکی و سنگی هم برای گذاشتن روی یکی از میزهای عسلی که کمتر استفاده می شود گزینه مطلوبی به نظر می رسد. با توجه به نوع چیدمان خانه رویه آباژور را می توان از جنسی نزدیک به رویه مبل ها یا جنسی کاملا متفاوت انتخاب کرد.

لوازم دکوراتیو و تزیینی

لوازم دکوراتیو و تزیینی

کوسن ها

این بالشتک های رنگی کوچک در کنار کمک به راحت تر نشستن، به تکمیل کردن پالت رنگی دکوراسیون خانه شما کمک می کنند. کوسن ها دوست داشتنی ترین عنصور دکور و تزئینات خانه هستند و معمولا رنگی متضاد رنگ پارچه اصلی مبل دارند. البته برای مبل های استیل و سلطنتی استفاده از کوسن های رنگی کار چندان جالبی به نظر نمی رسد اما در مورد بقیه انواع مبلمان می توانید از کوسن ها در سایز ها و رنگ های مختلف استفاده کنید. اگر مبلمان شما پارچه ساده ای دارد استفاده از کوسن های طرحدار راه راه،‌چارخانه،‌و حتی گلدار راهکار خوبی برای جذاب تر کردن چیدمان خانه است.

استودیو دیزاین عباسی; نواندیشی، نوآفرینی و نوآوری به‌واسطه دانش طراحی، زیبایی‌شناختی و ساخت دقیق برای مبلمان شهری، اداری، فضای باز و خانه است. خرید از فروشگاه آنلاین

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023