نشیمن و مبلمان

مجموعه نشیمن و مبلمان “سدیس”

مجموعه نشیمن و مبلمان “سدیس”: آنتونیو سیتِریو، افزون بر مبلمان اداری و خانگی، در زمینه‌ی طراحی مبلمان شهری نیز دستاوردهایی چشمگیر و نوآورانه داشته است. وی در این گستره نیز همواره کوشیده تا همان تفکرِ منسجمِ سیستمی را توسعه دهد و به یک هماهنگی و یکپارچگی در چشم‌اندازِ شهری دست یابد؛ همچنان که نوآوری در فرم برای وی از اولویتِ ویژه‌ای برخوردار است. در میان آثارِ مبلمان شهری سیتِریو، مجموعه‌ی نشیمن «سِدیس» – در زبان لاتین به معنی مشاهده- شایانِ توجه است؛ مجموعه‌ای که چوب را، همچنان به عنوان دلپذیرترین ماده‌ی طبیعی در چشم‌انداز شهری، در پیکره‌ای مدرن و امروزی به نمایش گذاشته است. این مجموعه در سال 2007 از سوی شرکتِ ایتالیایی متالکو – که در زمینه‌ی طراحی مبلمان و فضاهای شهری تخصص ویژه دارد- تولید شده است.

نشیمن و مبلمان

این مجموعه نشیمن، به مانندِ نیمکت‌های سنتی، از مجموعه‌ای از باریکه‌های بلند چوبی تشکیل شده که با انحناهایی نرم و خوش‌فرم، موقعیت‌های گوناگونی را برای نشیمنِ شهروندان فراهم می‌آورند. هر باریکه، بنا بر جایگاه آن بر روی نشیمن یا پشتی، دارای شکلی متفاوت و مستقل است و از این رو، به صورتِ جداگانه قابلِ تعویض است. پایه‌های نگهدارنده‌ی نشیمن، یک ساختار چدنی است که هم در صورت امکان، می‌توان آن را در داخلِ زمین فرو کرد و یا به روش دیگر، بر روی یک صفحه‌ی پایه، به کمک پیچ و مهره، بر زمین استوار نمود.

نشیمن و مبلمان

نشیمن و مبلمان

نشیمن و مبلمان

نشیمن و مبلمان

نشیمن و مبلمان

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Sedis Urban Seating System, Designed by Antonio Citterio, Manufactured by Metalco, Italy, 2007.

  طراحی مبلمان مگیس مرسوم به 'چمدان'

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023