صندلی

صندلی مدیچی بازیگوشی با سطوح هندسی

صندلی مدیچی بازیگوشی با سطوح هندسی و تعامل فضاهای مثبت و منفی
بازیگوشی با سطوحِ هندسی و تعاملِ فضاهای مثبت و منفی، در طرحِ نسبتاً اخیر گرسیک برای صندلی مدیچی نیز به روشنی آشکار است. گرسیک، این صندلی را در سال 2012 بنا به گفته‌ی خود، بر روی کف کارخانه‌ی ماتیازی طراحی کرد. ماتیازی، یک کارخانه‌ی صنایع چوب در ایتالیاست که هم از ابزار سنتی تولید بهره می‌گیرد و هم به جدیدترین فناوری‌های تولید دیجیتال مجهز است. فرم این صندلی دقیقاً بر پایه‌ی مواد، ماشین‌آلات، و البته، مهارت استادکاران این کارخانه شکل گرفت.

صندلی

مدیچی یک صندلی کوتاه با سطوحِ مورب است که وضعیتِ بدنی راحتی را برای استراحت کاربر فراهم می‌کند و با وجودِ پیکره‌ای ایستا بر چهار پایه‌ی مایلِ باریک‌شونده، ماهیتی پویا و جهنده را به نمایش می‌گذارد. گویی حسی از طراحی بیونیک در آن نهفته است و به حشره یا پرنده‌ای می‌ماند که گویی عزمِ پرواز کرده است.

همچون دیگر آثار گرسیک، پیش از آنکه بیانگرِ فرم یک صندلی متداول باشد، مجسمه‌ای انتزاعی و ساخت‌گرایانه را بازمی‌نمایاند. مدیچی می‌تواند هم به عنوان یک عنصر مبلمانِ منفرد یا گروهی، در فضاهای خصوصی یا عمومی، هم در محیط‌های داخلی و هم در فضاهای باز، نقش‌آفرینی کند. این صندلی از سه نوع چوب در سه نسخه تولید می‌شود: چوب گردوی آمریکایی، صنوبرِ داگلاس، و چوب زبان‌گنجشک گرمادیده (چوبی که برای فضای باز مناسب است). همچنین، مدیچی، افزون بر جلوه‌ی چوب طبیعی، در طیفی از پوشش‌های رنگی گوناگون نیز عرضه می‌شود.

صندلی مدیچی بازیگوشی با سطوح هندسی و تعامل فضاهای مثبت و منفی

  مبلمان رادیکالی چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی صندلی

ساخت صندلی

صندلی

صندلی

پژوهش و برگردان: ایمان آزادگان
Medici Chair, Designed by Konstantin Grcic, Manufactured by Mattiazzi, Italy, 2012

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و پژوهشگر طراحی مبلمان. (*تمامی حقوق این نوشتار برای ایمان آزادگان در استودیو دیزاین عباسی محفوظ و باز نشر آن با ذکر منبع و لینک آزاد است.)

انتشار دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

جشنواره مبلمان شهری طراحی محصول (کنترل تردد) خانه‌ای با شیروانی قرمز طراحی و ساخت مبلمان کتابهایی با موضوع اقتصاد رفتاری راه هنرمند، بازیابی خلاقیت معرفی کتاب، دیزاین بریف نرم افزار طراحی صنعتی ایده‌پردازی یک محصول
طراحی و ساخت مبلمان ابزارهای اسکچینگ
محتوای جدید را به من خبر بده رد
© Mahmoud Abbasi 2023